Piloții sunt instruiți să navigheze cu precauție în preajma acestor furtuni electrice. Avioanele moderne sunt echipate cu sisteme avansate de detecție a fulgerelor și a turbulențelor, permițând pilotului să evite zonele periculoase și să asigure o călătorie sigură pentru pasageri. Din fericire, fenomenele electrice erau la mare distanță de avionul din care a fost realizată fotografia.
Privind această fotografie, ni se reamintește că natura are o putere copleșitoare, fiind capabilă de fenomene atât de spectaculoase, dar totodată și periculoase. În același timp, ne putem bucura și de siguranța pe care tehnologia modernă o aduce în explorarea cerurilor, în era în care un zbor cu avionul nu este mai complicat sau neobișnuit decât o excursie cu trenul.
Cum apare un fulger
Convecția: În timpul unei furtuni, curenții de aer cald urcă în atmosferă, iar aerul rece coboară. Această mișcare creează turbulențe și convecție în interiorul norilor.
Separarea sarcinilor: Particulele de apă și cristalele de gheață din nori se ciocnesc, ceea ce duce la separarea sarcinilor electrice. Particulele mai ușoare, pozitiv încărcate, se ridică spre partea superioară a norului, în timp ce cele mai grele, negativ încărcate, rămân în partea inferioară.
Diferența de potențial: Pe măsură ce sarcinile se separă, se creează o diferență de potențial electrostatic între partea superioară și cea inferioară a norului, precum și între nor și pământ.
Descărcarea: Când diferența de potențial devine suficient de mare, se produce o descărcare electrică rapidă - fulgerul. Acesta poate avea loc în interiorul unui singur nor, între nori diferiți sau între nori și pământ.
Fulgerul este însoțit de tunet, care este sunetul produs de expansiunea rapidă a aerului încălzit de descărcarea electrică. Deși fulgerul și tunetul apar aproape simultan, lumina călătorește mai repede decât sunetul, așa că vedem fulgerul înainte de a auzi tunetul.