Luni seara, în jurul orei locale 21.45 (din România) în timpul manevrelor de aterizare efectuate de către piloții avionului CRJ-900 LR înregistrat N932XJ, și care operau zborul 4819 pentru compania americană Endeavour Air în favoarea Delta Air Lines, a avut loc un incident de zbor soldat până prezent doar cu avarierea gravă a avionului și cu circa 15 răniți dintre cei 76 de pasageri și 4 membri ai echipajului aflați la bord.
În urma declanșării procedurilor specifice de către Aeroportul Internațional Toronto Pearson echipele de pompieri au putut stinge rapid incendiul declanșat la partea din coadă a avionului și au permis evacuarea în siguranță a pasagerilor
Din datele culese până acum coroborate cu declarațiile unor pasageri rezultă următoarele
1. La momentul aterizării exista un vânt puternic, în rafale și lateral de circa 55-60 km/h rafala instantanee nu a putut fi încă decodificată
2. Contactul cu pista al avionului nu a fost unul puternic
3. Imediat după contact avionul a fost ridicat de vântul lateral și a lovit puternic pista cu aripa opusă care în urma impactului s-a rupt
Combinandu-se efectele ruperii aripii cu al vântului lateral și al stării pistei avionul s-a răsturnat pe spate și a început o alunecare pe fuselaj
În timpul alunecării s-au rupt și s-au desprins ampenajele verticale și orizontale ale avionului precum și părți din cealaltă aripă
Fiind în secvența de aterizare avionul nu mai avea o cantitate mare de petrol care a rămas în general în rezervoarele din aripile desprinse de pe fuselajul avionului
4. Avionul CRJ 900 LR este un avion cu aripa joasă dotat cu wingtip-uri și un tren de aterizare ce asigură o înălțime mică față de sol
La aterizarea cu vânt lateral wingtip-ul aripii din vânt amplifică efectele vântului lateral asupra direcției avionului și de aceea există o serie de restricții la aterizare impuse de către fabricant și operatorul aerian
Toate acestea coroborate cu lovirea de sol a aripii opuse direcției din care bătea vântul urmate de ruperea aripii au creat efectul de pârghie necesar răsturnării avionului
Ancheta va trebui să verifice dacă au fost respectate de către piloți restricțiile cu privire la vântul lateral comunicat în informarea meteo dar și cel comunicat în mesajul de aprobare a aterizării dat de controlorul de trafic.