Trei nave comerciale, din Israel, Grecia și una sub pavilion turco-georgian, au spart blocada rusă în Marea Neagră și au ancorat într-unul dintre porturile Ucrainei din Delta Dunării.
La 22 de zile după ce Moscova a anulat acordul de liberă trecere cu Kievul – care a permis Ucrainei să exporte în siguranță zeci de milioane de tone de cereale – amenințând că va opri traficul maritim către porturile ucrainene, trei nave au reușit să spargă blocada Federației Ruse, conform Forbes.
„Rapoartele despre trei nave civile care au navigat spre Ucraina ar putea sugera că Rusia fie nu dorește, fie nu este în măsură să impună astfel de controale în acest moment”, a menționat Institutul pentru Studiul Războiului din Washington, D.C..
După cum a subliniat Markus Jonsson, mai multe avioane NATO au monitorizat cu atenție navele în timp ce navigau spre Izmail, un mic port ucrainean în apropiere de România, pe Dunăre. Se presupune că vasele vor încărca cereale în Izmail, apoi vor naviga înapoi în Marea Neagră.
Nava israeliană cu indicativul de urmărire a Ams1, precum și nava grecească cu indicativul Sahin 2, au navigat la nord de strâmtoarea Bosfor, în timp ce nava turco-georgiană Yilmaz Kaptan a navigat spre vest din nordul Turciei.
În aer, au patrulat nu mai puțin de patru avioane de război NATO: un avion de patrulare P-8 al Marinei SUA, un Challenger al armatei americane cu un radar de scanare a suprafeței, o dronă RQ-4 a forțelor aeriene ale SUA și un avion de avertizare timpurie E-3 al NATO. Avioane Eurofighter italiene și F-16 românești s-au aflat, de asemenea, în apropiere.
Cele trei nave de marfă și-au pornit transponderele radio, și-au arătat locația și cursul pentru oricine avea acces la internet și site-uri web de urmărire a navelor.
La scurt timp după ce Moscova a anulat unilateral inițiativa de 11 luni privind cerealele Mării Negre, care a facilitat exportul a 32 de milioane de tone de cereale ucrainene, flota Mării Negre a desfășurat corveta Serghei Kotov în sudul Mării Negre, având în raza de acțiune suprafața de la strâmtoarea Bosfor până la Odesa, portul strategic al Ucrainei.
Nici Serghei Kotov, nici vreo altă navă rusească nu a intervenit, deoarece cele trei nave civile nu s-au îndreptat spre Odesa, ci spre Izmail. Kievul și-a reamenajat porturile dunărene ca o alternativă de război la Odesa.
Rachetele rusești lovesc în mod regulat Odesa, dar atacurile pe porturile dunărene sunt mai puțin frecvente, probabil din cauza apropierii acestor porturi de teritoriul NATO. O dronă rusă a lovit în data de 24 iulie un depozit de cereale din Reni, un alt port ucrainean de pe Dunăre, extrem de aproape e România.
Spargerea blocadei ruse ar putea semnala transportatorilor internaționali că este oarecum sigur să-și reia operațiunile în porturile ucrainene.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu