Profesorul de economie Mircea Coșea a comentat subiectul boicotării supermarketurilor. Acesta a subliniat că, deși s-a vehiculat ideea că supermarketurile străine au înlocuit magazinele de cartier, românii apreciază totuși accesul la aceste lanțuri moderne. Referitor la promovarea mărfurilor românești, profesorul a explicat că există convingerea că acestea sunt mai sănătoase, deși nu întotdeauna este adevărat, și că sprijinirea producției locale este esențială pentru dezvoltarea economică și concurență.
„E o temă foarte plăcută la urechile românilor pentru că s-a mers pe ideea asta foarte mult timp: „Noi nu mai avem magazine la colțul străzii, pentru că au venit ăștia străini și au făcut supermarketuri”. Pe de altă parte, ne bucurăm că avem supermarketuri, așa cum au ăia din străinătate, că intri într-un univers de consumerism care îți dă impresia că ești în altă lume. Asta am vrut, asta vrem.
Ceea ce se cere acum, boicotarea, de către doi candidați la președinție, e un lucru știut. Ei nu fac decât să reia niște teme: nevoia de a avea mai multe mărfuri românești.
De ce mai multe mărfuri românești? Pentru că noi credem că aceste mărfuri sunt mai sănătoase, deși nu întotdeauna e așa, pentru că și producătorii români folosesc tot felul de substanțe, dar noi așa credem.
În al doilea rând, pentru că e normal să sprijini propria producție, pentru că în țară, dacă ai producție, înseamnă că poți să mergi mai departe pe orice linie de concurență", a spus profesorul de economie Mircea Coşea.
„S-a făcut un progres foarte mare în ceea ce înseamnă marfa românească alimentară"
Profesorul consideră că discuția despre promovarea mărfurilor românești are un puternic aspect electoral și nu reflectă realitatea actuală. El a subliniat că s-au făcut progrese semnificative în industria alimentară românească, iar produsele locale sunt tot mai prezente în supermarketuri.
„Ceea ce se cere acum are, din punctul meu de vedere, foarte mult aspect electoral. De ce? Pentru că nu se cunoaște realitatea. Realitatea acestui an arată că s-a făcut un progres foarte mare în ceea ce înseamnă marfa românească alimentară.
Avem în țară, astăzi, procesatori români, mulți, în industria laptelui, în industria zahărului, în industria de mezeluri și carne, în industria de conserve și legume. Ele apar în magazine sub mărci românești. Deci, nu mai este cum era acum doi ani, când nu găseai mărfuri românești.
De ce găsești mărfuri românești acum? Pentru că supermarketurile au interesul ăsta. Unele dintre supermarketuri au fermele lor, pe care le finanțează. E mai ieftin pentru ele să aibă așa ceva.
În al doilea rând, pentru că există tot felul de procese diferite de procesare a alimentelor conform regulilor Uniunii Europene, pe care unii le respectă, alții nu. Deci, asta cade de la început. Nu mai este ce a fost! Avem mărfuri românești. Nu avem cât trebuie, poate să fie și mai mult, dar deocamdată este un proces în creștere", a spus profesorul de economie Mircea Coşea.
„Nu poți să boicotezi, poți să concurezi"
Profesorul de economie Mircea Coșea a declarat că soluția pentru promovarea produselor românești nu este boicotul, ci concurența. El a subliniat că, într-o piață liberă, dezvoltarea unei rețele de magazine românești este esențială. De asemenea, acesta a criticat guvernul pentru desființarea proiectului Casa Unirea, considerând că importurile sunt favorizate din rațiuni economice.
„Nu prin boicot oprești ceva, ci prin concurență, pentru că suntem în piață liberă, nu suntem la 1772 ca să facem boicot cu flota britanică. Trebuie să ai concurență. Concurența înseamnă o rețea de magazine românești, cu mărfuri românești. Cine e de vină că nu avem? Guvernul, care a atacat ideea Casa Unirea, a desființat-o, a făcut procese, a devenit un dușman pentru că importurile aduc beneficii celor care le importă. Nu poți să boicotezi, poți să concurezi", a spus profesorul de economie Mircea Coşea la emisiunea Totul despre bani, de pe pe DC News, DC News TV şi DC Business.
Video: