”Stenograme”, lansate în ziua CSAT: Iovan anunțase givraj cu 44 de minute înainte de prăbușire. Trei scenarii pentru reacția lui Băsescu

foto_89804
foto_89804

Ședința CSAT convocată după tragedia din Munții Apuseni are loc în această duminică, la Palatul Cotroceni. Victor Ponta a cerut reunirea Consiliului Suprem de Apărare a Țării și demiterea generalului Marcel Opriș de la conducerea STS. Premierul îl consideră pe general principalul responsabil pentru  întârzierea cu care a fost localizată epava avionului pilotat de Adrian Iovan. Mai multe informații ”pe surse” au ajuns în circuitul public, cu o zi înainte de ședința CSAT.  Dacă ar fi adevărate, ar plasa răspunderea pentru accident în sarcina pilotului, Adrian Iovan, în vreme ce reacția întârziată după accident ar pleca de la o eroare de comunicare.

În acest moment circulă trei variante de reacție a președintelui Traian Băsescu, care poate bloca prin veto demiterea  lui Opriș.

1.Președintele va cere amânarea unei  decizii până la finalizarea anchetei oficiale. Între timp, emoția publică se va stinge, iar datele oficiale vor fi mai ușor de interpretat în sensul dorit.  Atât procurorii din Cluj cât și Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, CIAS, anchetează accidentul în care și-au pierdut viața Adrian Iovan și studenta Aura Ion. Traian Băsescu nu va scăpa, totuși, prilejul ședinței CSAT și va ataca guvernul. Vor fi invocate deficiențele de coordonare de la Ministerul Transporturilor și MAI, dar și lipsa de implicare a MApN, pe baza regulamentelor de funcționare și a legislației în vigoare.

2.Va fi acceptată demisia lui Opriș doar ”la schimb” cu demisia ministrului Ramona Mănescu și/sau a ministrului Mircea Dușa. Astfel, Guvernul va pierde trei miniștri și va încasa o lovitură de imagine, iar omul președintelui va fi retras în funcția de consilier, la Cotroceni.

3. Traian Băsescu va refuza demiterea lui Opriș și va cere demisia Guvernului, căruia îi va reproșa atât accidentul, cât și defecțiunile apărute în timpul operațiunii de căutare și salvare. Mai mult, așa cum a semnalat analistul Valentin Stan încă de miercuri, la RTV, s-ar putea ca președintele să îl acuze pe premier de ”difuzarea de informații false”, care au întârziat descoperirea victimelor. Presa portocalie a lansat deja mai multe campanii de susținere a acestei direcții de atac, reproșând premierului atât participarea la o emisiune B1Tv, cât și la o reuniune cu ziariștii acreditați la Palatul Victoria, în timp ce se desfășurau căutările din Apuseni.

Informații ”scurse” din dosar aruncă vina pe Iovan și pe ISU

Potrivit informațiilor  ”strecurate” către media, avionul BN2 nu ar fi trebuit să primească drept de zbor, după ce a stat la sol cea mai mare parte a anului 2013, din cauza unor probleme tehnice. Mai mult, s-a trecut cu vederea peste absența mijloacelor de localizare a epavei, în caz de accident (sistemul ELT nu era corect setat și nici nu funcționa corespunzător).   Înregistrarea discuțiilor între Iovan și ROMATSA ar putea arăta că givrajul a apărut cu 44 de minute înainte de aterizarea forțată. Dacă ar fi reale, aceste înregistrări ar susține acuzația lansată de Octavian Thor Pleter, prodecanul Facultății de Inginerie Aerospațială, care îi reproșa pilotului că nu a aterizat la Sibiu.

În ceea ce privește întârzierea localizării epavei,  ROMATSA  ar avea o vină mai mică decât IGSU. De la dispariția avionului de pe radar trebuie să treacă 30 de minute, până să fie anunțat accidentul și începută operațiunea de căutare.  În acest interval,  deci înainte ca ROMATSA să poată interveni, cei de la ISU au anunțat autoritățile aeronautice despre accident, în umr aapelurilor telefonice făcute de supraviețuitori. De asemenea, au comunicat că este localizată epava avionului, iar un elicopter SMURD va acorda asistență răniților. ROMATSA nu a mai continuat procedurile, considerând că a fost identificat avionul prăbușit. Nici după ce elicopterul SMURD a renunțat să mai ajungă la locul accidentului nu au fost reluate procedurile, mergându-se tot pe datele furnizate de supraviețuitori. Abia când primele echipe de la sol au ajuns în locul identificat cu coordonatele ”greșite” a reînceput căutarea, conform procedurilor.

Aceste date nu au putut fi confirmate din surse independente și ar putea fi lansate tocmai de părțile implicate, dar nu pot fi excluse ca scenarii, pe care le evaluează ancheta oficială.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel