"Cum a ajuns Selly mare vedetă, influencer cum se spune? În generația lui probabil că au mai fost 1000 de Selly, de influenceri. Nu e nici mai deștept, nici mai frumos. Florin Piersic, din generația lui de actori, a strălucit. Cum ajunge unul sau altul? Cum e fenomenul?", a întrebat jurnalistul Val Vâlcu.
Ei bine, cel mai probabil, efectul de turmă este cel care joacă un rol crucial în succesul unei postări sau al unei persoane din mediul online.
Acest fenomen descrie tendința oamenilor de a copia comportamentului altora, mai ales atunci când observă o creștere rapidă a popularității unui conținut sau a unei persoane.
Practic, atunci când un video sau o postare începe să acumuleze multe vizualizări, aprecierisau comentarii, acest lucru atrage și mai mulți utilizatori, care sunt curioși să descopere despre ce este vorba.
Un creator de conținut care obține rapid un număr mare de urmăritori este perceput ca fiind influent și credibil. Acest lucru generează un cerc vicios: cu cât mai mulți oameni îl urmăresc, cu atât mai mulți sunt tentați să i se alăture, fie din curiozitate, fie pentru a nu rămâne pe dinafară dintr-o tendință în creștere.
Cu toate acestea, profesorul universitar Raluca Radu ne-a vorbit despre cum funcționează algoritmii rețelelor sociale și spune că inițial, algoritmii favorizau orie tip de conținut devenit viral, inclusiv discuții antivacciniste, ceea cea dus la promovarea unor mesaje problematice.
Mai mult, spune că abia după un scandal mondial s-a atras atenția asupra responsabilității platformelor, subliniind că nu este acceptabil ca algoritmii să promoveze astfel de mesaje doar pentru profit.
Cum funcționează algoritmii?
"Știu că algoritmii încearcă să înțeleagă un conținut care este apreciat și apoi împing acel conținut. Dacă nu sunt blocați de cel care codează în spate să împingă acel conținut.
De exemplu, înainte de pandemie erau împinse în față tot felul de conținuturi dacă ele deveneau virale pe anumite medii. Începeau să crească și atunci algoritmul le împingea în față.
Și au împins în față inclusiv discuții antivacciniste.
Până a existat un scandal mondial că nu este în regulă să ai împinse de algoritm numai pentru profit, niște discuții care spun: nu trebuie să te duci la medic, nu trebuie să te vaccinezi, bolile nu există. Ba da, bolile există!", a spus Raluca Radu.
"Cum se împingeau în față? Adică se crea teamă, emoție și atunci mecanismul ăsta matematic urca și mai mult, răspândea și mai mult", a completat jurnalistul Val Vâlcu.
Raluca Radu explică faptul că algoritmii rețelelor de socializare funcționează pe baza unor reguli simple și promovează conținut viral.
Totuși, în urma scandalurilor publice, platformele au învățat să ajusteze algoritmii pentru a nu mai promova conținut periculos, cum ar fi mesajele antivacciniste, politice sau conținut ilegal.
"Algoritmul este un cod și codul este scris, ceva foarte simplist, ceva de genul acesta: dacă se întâmplă X, atunci Y. Deci dacă un conținut devine viral într-un timp foarte scurt, atunci noi îl împingem să devină și mai popular.
Din scandalurile publice, rețelele de socializare au început să învețe ce trebuie promovat și ce nu trebuie promovat. Mesaje anti-vacciniste nu trebuie promovate, ci trebuie trase în jos și trebuie promovat conținut care vine din surse sigure.
Mesaje politice nu trebuie promovate, trebuie trase în jos. De ce nu trebuie promovate mesajele politice?
Pentru că de multe ori rețele de socializare intrau în discuții interminabile legate de alegeri sau legate de manipulare. Și atunci răspundeau: noi suntem de fapt niște organizații care avem în spate ingineri, n-avem în spate jurnalist. Nu putem să controlăm conținutul. Pe ce este manipulare politică.
Și ca să nu-și mai pună probleme de genul ăsta, trăgeau în jos mesajele politice și de fiecare dată când ai un scandal de genul acesta, tu încerci să reglezi algoritmul, să nu mai împingă în față conținut care este potențial periculos.
Pe de altă parte, ai conținut care este clar ilegal, de exemplu nuditate infantilă sau nuditate. Pur și simplu și acel conținut, chiar dacă are potențial să devină viral, nu poate fi împins în față pentru că este ilegal.
Adică rețeaua ar putea să sufere în fața legii și îl trag în jos.
Cam așa funcționează algoritmi", ne-a mai spus Raluca Radu.
Vezi mai multe AICI: