Pilotul Cezar Osiceanu este cel mai recent invitat la DCNews, DCNewsTV și DCBusiness. În dialog cu jurnalistul Val Vâlcu, el a oferit detalii despre criteriile greșite după care pasagerii își aleg biletele de avion, dar și despre compromisurile făcute de companiile low-cost pentru a oferi prețuri mici.
Totodată, Cezar Osiceanu a punctat și riscurile reale care derivă din deciziile acestor companii.
„Un pasager care vrea să-și ia un bilet se duce direct la preț, 100%, și apoi la intervalul orar de care are nevoie. Mare parte dintre pasageri se uită mai întâi la preț. Îl ia pe cel mai ieftin. El ar trebui să se uite la companie, mai întâi. Cam câte incidente, accidente a avut? Este pe această listă neagră (blacklist)? A avut probleme, au fost identificate nereguli, neconformități ș.a.m.d?
Ca la hoteluri, unde există acele recenzii: compania merge, nu merge. Ei, asta nu apare în general - și e o greșeală. Pentru că e privat călătorul de această informație. Ea trebuie să fie întâi (n.r. și nu să o căutăm separat).
Preț mic, dar riscuri ridicate
Ce-au făcut la companiile low-cost? Avionul este calculat de producător pentru un număr de pasageri. Iar el, reducând distanța la maxim între scaune, împingând scaunele foarte mult în zona de siguranță - acele ieșiri de avarie -, câștigă alte 20 de locuri. Dar lumea nu-nțelege că ele sunt luate din activitatea de securitate pe care trebuie să o avem pentru pasageri, de siguranța zborului.
De ce? Toată lumea a stat cel puțin o dată la una dintre ieșirile de urgență, pe scaunul respectiv. A constatat că spațiul respectiv este din ce în ce mai îngust. De ce s-a întâmplat asta? Întrucât compania vrea bani cât mai mulți. Și nu o mai interesează dacă nu se folosește sau e greu de ieșit (n.r. pe ieșirea de urgență).
Vine, pe de altă parte, cu un contraargument: cazul din Japonia în care s-au lovit două avioane pe pistă. Evacuarea în orice avion, indiferent de care este, trebuie să se execute în 90 de secunde. Și acolo au fost evacuați în 90 de secunde 300 de pasageri, fără nicio rănire. Dar acel exemplu arată gradul de civilizație al unei societăți, al celei japoneze. Dar e un exemplu unic”, a explicat pilotul Cezar Osiceanu.
Motivul pentru care aceste companii nu sunt trase a răspundere, mai spune pilotul, este tocmai lipsa unei legislații în acest sens: „Nu există o organizație care să apere drepturile și obligațiile pe care le au atât companiile, cât și pasagerii”, a adăugat el.
Citește și: Noi reguli pentru bagajele de mână: Sticlele de apă, parfumurile și alcoolul, din nou permise în avion