Întrebat despre creșterea normei didactice cu două ore, reducerea plății cu ora și raportul dintre norma de bază și cea paralelă, ministrul Daniel David a recunoscut că a fost o greșeală că profesorii nu au luptat mai mult pentru salarii decente și a promis că, după corectarea mecanismelor din sistem, va susține ca salariul debutanților să pornească de la salariul mediu brut pe economie în noua lege a salarizării.
„Aș vrea să vă rog să încercați să explicați și problemele legate de norma didactică, creșterea acesteia cu două ore și reducerea cuantumului la plata cu ora și să ne descrieți puțin raportul între norma de bază și norma paralelă”, a spus Sorin Ivan, decan, director al revistei Tribuna Învățământului.
„Aici cred că a fost o greșeală, de-a lungul timpului, că profesorii nu s-au bătut mai mult pentru un salariu decent. Eu le-am și spus: „După ce normalizăm și corectăm aceste mecanisme din sistemul nostru, aveți în mine un partener ca noua lege a salarizării debutantul și asistentul să pornească cu salariul mediu brut pe economie", că de acolo discutăm”, a spus ministrul Daniel David.
„Profesorii au acceptat o serie de mecanisme care sunt nesănătoase"
Ministrul Daniel David a explicat că plata cu ora a devenit nesustenabilă deoarece a ajuns la 3 miliarde lei în 2025 și a îndemnat profesorii să lupte pentru salarii mai mari, nu pentru menținerea orelor suplimentare, care ar trebui să fie excepții, nu regulă.
„Ei ies în stradă, domnule ministru, de 30 de ani”, a completat Sorin Ivan.
„Așa este, numai că au acceptat o serie de mecanisme care sunt nesănătoase. Spre exemplu, ce am făcut cu normele didactice... Noi am pus niște limite pe care le regăsești și în alte țări europene, doar că nu sunt sustenabile, privind numărul de copii într-o clasă - numărul minim, numărul maxim, numărul de copii pentru a avea o școală cu personalitate juridică, adică să ai director plătit, ceea ce a dus la foarte multe ore libere. Adică eu sunt titular într-o școală și mai sunt și ore pe care le iau la plata cu ora, mai bine plătite fiindcă se raportau nu la timpul de lucru pe care îl ai ca profesor, ci doar la activitatea de predare.
Ori un profesor, în preuniversitar și universitar, este plătit pentru un timp de lucru de aproximativ 40 de ore pe săptămână. Din cele 40 de ore pe săptămână, în medie, 18 sunt ore de predare la clasă. Deci dacă socotim pe săptămână, 3,6. Atunci, în loc să raportez salariul la tot timpul de lucru, l-ai raportat numai la cele 18 ore și ai ajuns în situația în care ora luată la plata cu ora valora mai mult decât ora din timpul tău de lucru pentru care luai un salariu.
Era preferabil să ai multe ore libere la plata cu ora fiindcă îți puteai completa foarte bine veniturile, ceea ce nu este condamnabil, doar că statul, în acest moment, nu își mai permite lucrul acesta. De exemplu, în 2025 zona asta de plata cu ora a ajuns la aproximativ 3 miliarde, în timp ce în 2022 aveam în jur de 1,5 miliarde. Intenție bună, nesustenabilă, iar mesajul meu către profesori a fost: „Haideți să ne batem pentru salarii mari și să lăsăm numărul ăsta de ore libere cât mai mic, să ducem orele în sistem la titulari, la suplinitori, la cei care sunt pe viabilitate și plata cu ora să reprezinte mai degrabă excepții, să nu reprezinte un set de bune practici în învățământul nostru”, a spus ministrul Daniel David.
Salariile profesorilor, aliniate la salariile europene - o utopie?
Ministrul Educației a afirmat că stabilirea salariului debutantului la nivelul salariului mediu brut pe economie este un prim pas important pentru creșterea statutului profesorilor. Potrivit acestuia, deși măsurile actuale creează disconfort, ele sunt necesare pentru a corecta problemele din sistem și a permite creșteri salariale sustenabile pe termen mediu și lung.
„Adică să trecem de la un sistem conjunctural, sub semnul hazardului, la o chestiune de evoluție, de ridicare a salariilor, de aliniere la salariile europene. E o utopie? E posibil așa ceva?", a întrebat Sorin Ivan.
„Eu cred că primul pas, dacă îl obținem, de a avea punctul pentru profesorul debutant sau asistent universitar, punctul să fie salariul mediu brut pe economie și după aceea să se modifice în funcție de gradele didactice pe care le ai în funcție de vechime, cred că e un punct foarte bun astăzi și decent care dă un alt statut profesorului și, în același timp, cred că este și unul pe care îl putem apăra după ce ne facem ordine în sistem cu norma, să nu ne mai reproșeze nimeni, că totdeauna astea au fost discuțiile când noi vorbeam de măriri de salarii: „Păi norma de predare e mult mai mică decât în alte țări”, ceea ce era adevărat. Nu suntem în zona superioară a orelor de predare.
„Aveți plata cu ora la sume foarte mari, aveți foarte multe ore la plata cu ora”. Ei bine, corectăm acest lucru, îl corectăm, e drept, forțați de această situație de criză, dar de aici vine mesajul meu pozitiv pentru profesori: E greu pe termen scurt. Înțeleg că este afectat confortul profesorilor care aveau o normă deja așezată și acum trebuie să-și mai aducă două ore în diverse forme, doar că dacă nu o facem din toamnă, oricum se va bloca totul. Dacă o facem, va fi un disconfort pe termen scurt, dar pe termen mediu și lung putem construi și reforma în educație și statutul profesorului, inclusiv prin salariu”, a spus ministrul Daniel David la emisiunea DC Edu, pe de DC News, DC News TV și Părinți și pitici.
Video: