Într-un context în care educația sanitară devine tot mai importantă în școli, ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a avut recent o întâlnire cu ministrul Educației pentru a discuta despre introducerea „Educației pentru sănătate” în curriculumul școlar. Discuțiile s-au concentrat atât pe elaborarea materialelor educaționale necesare, cât și pe asigurarea pregătirii corespunzătoare a cadrelor didactice care vor preda această materie esențială. Rafila a subliniat că există deja resurse adecvate pentru fiecare nivel de vârstă al elevilor.
„Educaţia în şcoli reprezintă un atribut al Ministerului Educaţiei. Educaţia pentru sănătate este o prioritate pentru noi. Am luat de legătura cu nou ministrul al Educaţiei. Am discutat acest subiect. Noi avem la dispoziţie toate materialele necesare pentru a fi predate corespunzător vârstei, pentru fiecare categorie de elevi. Rămâne ca în programa de învăţământ să identifice orele care sunt disponibile pentru predarea acestei materii şi al doilea, cine să le predea”, a afirmat Alexandru Rafila.
Cine va preda această materie
Unul dintre subiectele importante abordate a fost stabilirea persoanelor care vor preda această materie. Ministrul Sănătății a sugerat două variante principale: profesorii de biologie, care ar putea beneficia de o instruire specifică, sau asistenții medicali, care, datorită experienței lor profesionale, ar fi pregătiți să predea teme legate de sănătate.
„Deci noi trebuie să începem de acum un proces de instruire a celor care urmează să predea această materie”, a subliniat Rafila. El a subliniat oportunitatea de a colabora cu Ordinul Asistenților Medicali pentru a include această profesie în activitățile educaționale și de sănătate din unitățile de învățământ.
Un alt aspect important discutat de Alexandru Rafila a fost fenomenul sarcinilor în rândul adolescenților, o problemă complexă ce impune o intervenție educațională și socială cuprinzătoare. „Este o problemă de percepţie şi de educaţie. Şi câteodată este o problemă legată de tradiţii”, a explicat ministrul, evidenţiind importanţa schimbării atitudinilor şi comportamentelor printr-o informare corectă.
„Trebuie să-ţi cunoşti corpul, să ştii (...) când din punct de vedere biologic eşti matură pentru a deveni mamă”
Totodată, cunoașterea corpului și a înțelegerii etapelor de dezvoltare biologică sunt considerate imperative de către oficial.
„Trebuie să-ţi cunoşti corpul, să ştii cum evoluează, cum te dezvolţi din punct de vedere biologic şi când din punct de vedere biologic eşti matură pentru a deveni mamă”, a declarat el, potrivit News.ro.
Ministrul a spus că problema sarcinilor la minore nu poate fi rezolvată exclusiv prin măsuri administrative, ci necesită colaborare între diverse instituții, inclusiv Ministerul Muncii și autoritățile locale.
Introducerea „Educației pentru sănătate” în școlile din țară constituie o măsură esențială pentru sporirea gradului de conștientizare al elevilor cu privire la sănătatea lor. Totuși, eficiența acestei inițiative depinde de formarea corespunzătoare a profesorilor și de colaborarea activă a tuturor organizațiilor responsabile, conform România TV.