Escrocii, folosindu-se de identități false, abordează victimele vulnerabile, adesea seniori, profitând de dorința acestora de a experimenta o relație emoțională virtuală.
Conform unui comunicat emis de ING Bank, infractorii romantici își construiesc povești emoționale, prezentându-se ca soldați, medici în misiune sau chiar personalități celebre, cu scopul de a câștiga încrederea victimelor. După ce legătura virtuală a fost stabilită și încrederea s-a consolidat, aceștia cer ajutor financiar sub diverse pretexte, precum urgențe de sănătate sau accidentale, punând presiune asupra victimelor pentru a le determina să trimită sume de bani.
„Cei care comit escrocherii romantice sunt experți în ceea ce fac, sunt răbdători și meticuloși, știu foarte bine cum să activeze stimuli emoționali și par adesea autentici, grijulii și credibili”, a declarat Alin Becheanu, Head of Fraud Monitoring & Prevention, ING Bank România. Acești escroci pot fi activi pe majoritatea platformelor de socializare și site-urilor de întâlniri, iar scopul lor nu este altul decât acela de a sustrage bani de la victimele lor.
Directorul DNSC, Mihai Rotariu, subliniază că în momentul în care o persoană necunoscută cere bani sau informații sensibile, este esențial ca victimele să își activeze reflexele de securitate și să solicite ajutor autorităților. „Dacă aveți suspiciuni, nu ezitați să cereți ajutor!”, a adăugat Rotariu.
Escrocii vizează în mod special persoanele singure, divorțate sau văduve, dar și seniorii, care sunt mai vulnerabili din cauza lipsei de familiaritate cu pericolele mediului online. De asemenea, aceștia pot manipula victimele prin „love bombing”, o tactică ce presupune manifestarea excesivă de afecțiune, pentru a crea o relație rapidă, care facilitează cererea de bani.
Pentru a preveni astfel de fraude, ING Bank și DNSC recomandă câteva măsuri esențiale:
Nu trimiteți bani niciodată unei persoane pe care nu o cunoașteți personal.
Nu oferiți informații personale, precum datele cardului sau acte de identitate.
Fiți atenți la ce publicați online și verificați profilurile de pe platformele de socializare.
Raportați imediat orice cerere suspectă autorităților sau platformelor respective.
„Este foarte important să fim vigilenți și să ne protejăm informațiile personale în fața acestor escrocherii, mai ales în perioada în care astfel de atacuri sunt mai frecvente, sub pretextul iubirii”, concluzionează Mihai Rotariu, manager DNSC.
ING Bank România, parte a ING Group, continuă să colaboreze activ cu autoritățile pentru a educa publicul și a preveni fraudele online. Este esențial ca utilizatorii să fie informați despre aceste pericole și să aplice măsurile de securitate recomandate.