Românii care au mașini vechi ar putea plăti până la 2.000 de lei pentru poluarea mediului, față de o sută de lei în prezent. Guvernul ar putea lua această decizie după o propunere venită din partea industriei de profil.
Proiectul îi vizează pe cei care își cumpără o mașină veche și poluantă, pentru care ar urma să plătească o nouă taxă de achiziție la înmatriculare. Totodată, acestora le-ar crește și impozitul local, în funcție de norma de poluare. Analistul economic Adrian Negrescu a comentat acest subiect explicând care ar putea fi efectul unei astfel de taxe, venită și ea ca o consecință a cheltuielilor bugetare prea mari.
"Legat de consecințele acestor cheltuieli foarte mari cu bugetarii, atenție, anul acesta cheltuim 169,5 miliarde, cea mai mare sumă din istoria României atunci când vorbim de cheltuieli cu bugetarii. Toate acestea le vom plăti noi prin taxe și impozite, iar taxa aceea de poluare va fi aplicată de la 1 ianuarie 2026. Spuneam încă de anul trecut că va fi aplicat un impozit în funcție de vechimea mașinii și gradul de polare și asta va face ca marea majoritate a șoferilor din România să plătescă un impozit cel puțin triplu începând cu 1 ianuarie, față de cel din prezent", a declarat Adrian Negrescu la Antena 3 CNN.
Ce spune ministrul de Finanțe despre taxa de poluare
De altfel, și ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a recunoscut astăzi în cadrul unei intervenții la Digi 24 că această noua taxă de poluare ar putea să însemne pentru anumite categorii de autoturisme "impozite și taxe locale mai mari".
„Și din domeniul privat au venit câteva analize cu propuneri de modificare a sistemului de impozitare, de taxare a mijloacelor de transport pe plan local, adică la nivelul unităților administrativ teritoriale. Discuția trebuie purtată, trebuie purtată cu Ministerul Transporturilor, cu autoritățile locale și asociațiile reprezentative ale UAT-urilor, Ministerul Finanțelor, astfel încât în 2025 să putem pune la punct un pachet legislativ nou, de decarbonizare, de reducere a poluării pe tot ce înseamnă mobilitate în România. Acest lucru poate să însemne la anumite categorii de autoturisme, impozite, taxe locale mai mari, pentru că majoritatea acestor taxe se duc în bugetul autorităților locale”, a declarat Barna.
Tanczos Barna a mai spus că mașinile mai puțin poluante vor fi și ele taxate, dar mult mai puțin.
„Pot însemna impozite, taxe mai mici la anumite mijloace de transport care sunt mai puțin poluante și trebuie creat un echilibru astfel încât să fie motivant să circulăm cu mijloace de transport mai puțin poluante”, a declarat el, precizând că taxa auto pentru poluare va intra în vigoare de anul viitor. „Cu siguranță nu în 2025, cel mai devreme pe 01/01/2026”, a spus el.