DCNews Homepage Alimentele de bază se scumpesc cu până la 583% de la fermă la supermarket

Alimentele de bază se scumpesc cu până la 583% de la fermă la supermarket

Foto: Unsplash

Se întâmplă în Spania. Facua-Consumidores en Acción, organizație spaniolă de protecție a consumatorilor care militează pentru drepturile acestora în fața abuzurilor din diverse sectoare, cum ar fi comerțul, energia, telecomunicațiile și alimentația, a anunțat că alimentele de bază se scumpesc cu până la 583%, așa cum este cazul lămâilor, în ceea ce privește prețul din supermarketuri comparativ cu prețul lor la origine.

Aceasta este una dintre concluziile studiului realizat de asociație, în care a comparat suma plătită agricultorului pentru producerea unui produs cu prețul la care acesta este ulterior vândut consumatorilor în punctele de desfacere.

Astfel, raportul indică faptul că în prezent un kilogram de lămâi este plătit la origine cu 0,3 euro, în timp ce în punctele de vânzare costă, în medie, 2,05 euro, ceea ce reprezintă o creștere de 583%.

În cazul cepei, agricultorul primește aproximativ 27 de cenți pe kilogram, în timp ce în magazin această legumă se vinde cu 1,44 euro, ceea ce reprezintă o creștere de 433%. La rândul său, un kilogram de năut costă, în medie, 2,12 euro în supermarket, cu 300% mai mult decât suma plătită producătorului pentru același produs (0,53 euro pe kilogram).

Situația este similară în cazul merelor Golden, unde prețul pentru consumatori în punctele de vânzare este de 1,96 euro pe kilogram, în timp ce la origine costă doar 57 de cenți pe kilogram, ceea ce reprezintă o diferență de 243%.

Un alt aliment evidențiat în raport sunt morcovii, al căror preț în supermarket este, în medie, de 0,96 euro pe kilogram, în timp ce agricultorul primește aproximativ 30 de cenți pe kilogram, rezultând o diferență de 220%.

Cartofii înregistrează, de asemenea, o diferență de 161% între prețul de origine (0,44 euro/kilogram) și prețul de vânzare (1,15 euro/kilogram). În cazul perelor Conference, diferența ajunge la 131%, deoarece prețul la origine este de 0,9 euro/kilogram, iar în supermarketuri ajunge, în medie, la 2,08 euro/kilogram. Situația este similară și pentru linte, unde agricultorii primesc 0,95 euro/kilogram, iar consumatorii plătesc în supermarket 1,93 euro/kilogram, ceea ce reprezintă un preț cu 103% mai mare.

Uleiul de măsline se scumpește cu 50% în supermarket

În ceea ce privește uleiul de măsline, prețul mediu al celui extravirgin de marcă proprie este de șase euro în principalele lanțuri de distribuție, în timp ce agricultorii primesc 3,95 euro pe litrul produs, ceea ce înseamnă o diferență de 52%. Pe de altă parte, în cazul uleiului de floarea-soarelui, diferența de preț este ceva mai mică, de 35,3%, cu un preț la origine de 1,19 euro/kilogram și un preț de vânzare de 1,61 euro/kilogram.

În acest context, organizația a reamintit că solicită de ani de zile guvernelor să impună un sistem de etichetare dublă, astfel încât consumatorii să poată vedea cât au primit agricultorii pentru produsele vândute în supermarketuri.

„Etichetarea dublă ar oferi posibilitatea de a identifica companiile care își măresc cel mai mult marjele de profit și care afectează cel mai mult sectorul agricol, forțându-i să își reducă excesiv prețurile”, au subliniat reprezentanții Facua.

Știri similare din categoria Economie Vezi toate articolele