Donald Trump vrea să slăbească adversarii Americii, dar lucrurile au devenit mult mai complicate de când a părăsit Biroul Oval în 2020. Abia învestit, noul președinte american se confruntă cu o altă realitate.
În timpul primului său mandat, președintele american Donald Trump a aplicat un stil propriu de diplomație față de adversarii Washingtonului, afișând public o atitudine de prietenie față de Rusia și Coreea de Nord, în timp ce, separat, exercita presiuni asupra Chinei și Iranului.
De această dată, el se confruntă cu un tip diferit de provocare: un grup mai unit de adversari ai SUA, care s-au apropiat mai mult în urma invaziei Rusiei în Ucraina din 2022.
Trump, care a preluat funcția luni, a promis să pună capăt războiului Rusiei în Ucraina, să limiteze programul nuclear al Iranului și să contracareze influența Chinei, în timp ce întărește armata Statelor Unite.
În ultimii ani, președintele Chinei, Xi Jinping, și președintele Rusiei, Vladimir Putin, au format un „parteneriat fără limite”, Beijingul oferind Rusiei sprijinul economic necesar pentru a-și susține războiul din Ucraina.
Marți, Putin și Xi au propus o aprofundare suplimentară a parteneriatului lor strategic în cadrul unei discuții telefonice îndelungate, la scurt timp după ce Trump a depus jurământul ca președinte al SUA.
Rusia a semnat, de asemenea, pacte strategice cu Coreea de Nord în iunie 2024 și cu Iranul vineri.
Acest grup format din patru adversari ai SUA, pe care ambasadorul lui Biden în China l-a numit recent o „alianță nelegiuită,” reprezintă, potrivit analiștilor, o pierdere de influență pentru SUA și partenerii săi.
„Dilema pentru Trump, care și-a exprimat dorința de a ‘colabora cu Rusia’ și încearcă să pună presiune pe China în privința comerțului, este că parteneriatul Moscovei cu Beijingul limitează atât disponibilitatea Rusiei de a interacționa cu Washingtonul, cât și vulnerabilitatea Chinei față de presiunea americană,” a declarat Daniel Russel, de la Asia Society Policy Institute din Washington, fost responsabil pentru politica privind Asia de Est în administrația fostului președinte Barack Obama.
Rusia a rezistat sancțiunilor intense impuse de Occident în mare parte datorită achizițiilor masive de petrol rusesc de către China și furnizării de bunuri cu dublă utilizare, despre care administrația Biden anterior a afirmat că sprijină baza industrială de apărare a Rusiei – o acuzație pe care China o neagă.
Coreea de Nord furnizează soldați și arme Rusiei pentru războiul din Ucraina și a avansat rapid programul său de rachete nucleare. De asemenea, experții se tem că Iranul, deși slăbit de atacurile Israelului asupra proxilor săi regionali, ar putea relua eforturile de a construi o armă nucleară.
Membrii noii administrații recunosc această provocare.
„China cumpără petrol de la Iran la prețuri derizorii, Iranul folosește acești bani pentru a trimite rachete și drone în Rusia, care apoi lovesc infrastructura critică a Ucrainei,” a declarat Mike Waltz, viitorul consilier pentru securitate națională, într-un interviu pentru Fox News în noiembrie.
În cadrul audierii sale de confirmare în Senat săptămâna trecută, Secretarul de Stat Marco Rubio a catalogat China drept cea mai gravă amenințare cu care se confruntă Statele Unite și a acuzat Moscova, Teheranul și Phenianul că seamănă „haos și instabilitate.”
Zack Cooper, cercetător senior specializat în Asia la American Enterprise Institute, a declarat că echipa lui Trump „va încerca să îndepărteze țările de China.”
„Se pare că vor să creeze o ruptură între Rusia, Coreea de Nord și Iran și China, ceea ce înseamnă să trateze aceste amenințări separat, mai degrabă decât să sugereze că sunt interconectate,” a spus Cooper. „Astfel, mi se pare cel mai probabil să împingă pentru un acord cu Phenianul și un altul cu Moscova.”
Divizarea partenerilor nu va fi ușoară.
De exemplu, Coreea de Nord ar putea avea mai puține motive să se angajeze direct cu Statele Unite, a spus Michael Froman, fost membru al cabinetului lui Obama în calitate de reprezentant comercial al SUA și actual președinte al think tank-ului Council on Foreign Relations.
Deși Trump, în primul său mandat, credea că ar putea ajunge la un acord cu Phenianul, Froman a spus că este neclar dacă statul comunist are acum un interes să discute cu SUA, având în vedere sprijinul mai larg primit de la Rusia și China.
Trump a avut întâlniri fără precedent cu liderul nord-coreean Kim Jong Un în primul său mandat și subliniază buna lor relație. Echipa sa discută din nou despre inițierea unor negocieri directe cu Kim.
Încep să apară unele fisuri în legăturile dintre aceste țări.
Fostul adjunct al ambasadorului SUA la ONU sub administrația Biden, Robert Wood, a pus sub semnul întrebării dacă Teheranul poate conta pe ajutorul Moscovei, menționând lipsa de sprijin a Rusiei pentru aliatul său, fostul președinte sirian Bashar al-Assad, înainte ca acesta să fie înlăturat.
„Dacă aș fi Iran și aș analiza modul în care Rusia l-a abandonat pe Assad, aș fi foarte îngrijorat,” a spus Wood.
În ceea ce privește Iranul, Trump pare probabil să revină la politica din mandatul anterior, care urmărea să distrugă economia iraniană pentru a forța țara să negocieze un acord privind programul său nuclear, programul de rachete balistice și activitățile sale regionale.
Wood a spus că toate aceste eforturi vor fi mai ușor de realizat dacă noua administrație se va concentra pe consolidarea alianțelor americane, un atu al SUA pe care Trump l-a subestimat în primul său mandat.
„Încerci să-i divizezi acolo unde poți,” a spus el, referindu-se la China, Rusia, Iran și Coreea de Nord. „Este atât de important să ai și să poți conta pe alianțele pe care le avem, deoarece Statele Unite nu pot face față tuturor acestor actori singure”, a completat acesta, potrivit Reuters.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Anca Murgoci