Transalpina, cea mai spectaculoasă șosea, construită fără avizul de mediu

Transalpina sau "Drumul regelui" cum a fost denumită cea mai spectaculoasă șosea din România, este costruită fără aviz de mediu. Impactul acestei investiții, care traversează unele dintre cele mai importante zone protejate din punct de vedere natural, este pe cale de a declanșa un scandal  enorm.

[caption id="attachment_184471" align="alignnone" width="640" caption="Foto: Theodora Andreescu"][/caption]

Transalpina (DN 67C), șoseaua care  leagă judeţul Gorj de Alba și Vâlcea, a fost construită fără să existe un acord de mediu din partea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM), scrie gazetadesud.ro.

Pornind din Novaci, urcând spre stațiunea Novaci, după care Transalpina face legătura cu Alba, pe Valea Frumoasei, descrisă atît de frumos de Sadoveanu, sau urmând Valea Lotrului spre Brezoi, șoseaua a fost construită ilegal. De o frumusețe copleșitoare, iar cei care au circulat pe aceasta o pot confirma, nu a avut avizul de mediu. Nici Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi nici constructorul, firma Romstrade SRL, nu au reuşit să obţină avizul respectiv, cu toate că modernizarea şoselei a început încă din anul 2008.

Lucrările la Transalpina au fost demarate de firma lui Nelu Iordache, SC Romstrade SRL, în baza autorizaţiilor de construcţie obţinute la nivelul fiecărui judeţ (Gorj/nr. 62/12.09.2008, Vâlcea/ nr. 74/22.09.2008 şi Alba/nr. 59/06.10.2008). Valoarea lucrărilor depăşeşte 200 de milioane de euro, sumă din care a fost achitată cea mai mare parte, scrie Gazeta de Sud.

Chiar dacă constructorul a solicitat în mai multe rânduri autorizația de mediu, aceasta nu a putut fi obținută, în condițiile în care lucrările continuau. Președintele Băsescu, afirma la sfârșitul anului trecut, când Transalpina era aproape gata, că nu a fost încă pe această șosea, dar ar dori să vadă investiția, care este mult mai spectaculoasă decât Transfăgărășanul.

Respingerea cererii privind eliberarea acordului de mediu în octombrie 2011 a fost motivată de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, într-o adresă trimisă Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. ANPM îşi motiva decizia prin faptul că lucrarea a fost executată de antreprenor în proporţie de 80% şi nu se mai poate, prin urmare, emite un acord de mediu. De fapt, avizul ar fi trebuit obţinut înainte de începerea lucrărilor, aşa cum era legal şi normal. Mai mult decât atât, eliberarea avizului de mediu nu poate să fie făcută, din cauză că şoseaua Transalpina traversează cinci arii protejate.

Surse oficiale din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM) au confirmat pentru Gazeta de Sud că lucrările la şoseaua Transalpina s-au derulat până în prezent în lipsa unui acord de mediu din partea ANPM.

În aceste condiții, organizația Green Peace a intrat pe fir, deoarece în zonele  protejate sunt afectate din cauza celor care părăsesc şoseaua şi pătrund cu ATV-uri sau maşini cu tracţiune integrală în ariile protejate de lege în cadrul reţelei ecologice europene „Natura 2000“. Deocamdată, se aşteaptă ca un control al Curţii de Conturi să facă lumină în modul în care au fost cheltuite fondurile pentru asfaltarea Transalpinei de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

 Ce reprezintă, din punct de vedere tehnic, Transalpina sau „Drumul Regelui“

 Transalpina, denumită şi „Drumul Regelui“, face legătura între Oltenia şi Transilvania. Transalpina măsoară 148 de kilometri şi porneşte din localitatea Şugag, judeţul Alba, trece pe lângă Lacul Oaşa, pe la Obârşia Lotrului (intersectând DN 7A Petroşani – Voineasa – Brezoi), străbate staţiunea Rânca şi traversează Munţii Parâng, printre Valea Jiului şi Valea Oltului. „Drumul Regelui“ traversează judeţele Alba, Gorj şi Vâlcea. Aflat la peste 2.000 de metri altitudine, Transalpina este cel mai înalt drum din România care poate fi traversat cu maşina, având cel mai înalt punct în Pasul Urdele (2.145 de metri).

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Ultimele materiale video - DCNewsTV.ro

Te-ar putea interesa

Get it on App Store Get it on Google Play

Cele mai noi știri

Cele mai citite știri

DC Media Group Audience

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.3.1
pixel