Ministrul Radu Stroe a demisionat, ieri, atenționând că nu Internele se ocupă de căutare și salvare, ci alte instituții. Are dreptate. Mai mult, regulile sunt internaționale și nu pot fi modificate de România, fiind elaborate de către EASA. Scrie negru pe alb în HG. 741/2008. Veriga lipsă pe lanțul comunicațiilor, având mari responsabilități pentru eșec, este Centrul Operativ al Ministerului Transporturilor. Acesta are un rol cheie: îl informează pe ministrul Transporturilor și transmite datele către Comitetul pentru situații de urgență de la MT, care este centrul de decizie în crizele de acest tip.
Din informațiile existente până acum în spațiul public, cele două structuri fie nu au fost activate, fie nu știu ce trebuie să facă, fie au sabotat operațiunea, cel puțin în planul informării ministrului. Alcătuirea și activarea celor două structuri țineau de Direcția Generală Aviație Civilă.
Reguli existau. Cine le-a încălcat
Schema intervenției, prevăzută în HG, este atât de clară încât nu lasă loc de confuzii.
În cazul tragediei în care și-a pierdut viața pilotul Iovan și studenta Aura Ion, eșecul se datorează, așadar, nu absenței unor proceduri, ci încălcării sau neaplicării acestora.
Schema trebuie citită în funcție de zonele demarcate cu linii punctate. Există trei nivele: unul în care se face alarmarea, unul de control (căutarea avionului și coordonarea salvării) și altul de decizie. ROMATSA se află în centrul operațiunilor, iar modul în care a gestionat criza din Apuseni va duce inclusiv la cercetări penale pentru neglijență în serviciu.
Pe palierul "control" se află Centrul Operativ al Ministerului Transporturilor. Articolul 6 din HG, lit. c, care descrie atribuțiile acestei structuri, spune: "asigură informarea operativă a Comitetului ministerial şi a ministrului transporturilor cu privire la producerea unui accident de aviaţie civilă şi la derularea operaţiunilor de căutare şi salvare şi, în acest scop, primeşte informaţii de la Centrul de coordonare - ROMATSA, Centrul Maritim de Coordonare, precum şi de la administratorii de aerodromuri".
Ministrul Ramona Mănescu, sabotat de structurile din minister
Crin Antonescu remarca ieri că degringolada instituțională se datora faptului că nimeni nu știa ce are de făcut, iar Ramona Mănescu pendula între MAI și ministerul Transporturilor. Este posibil ca acest Centrul Operativ al MT să nu fi fost activat, așa cum cere legea. Cert este că structura de coordonare nu a "informat-o operativ" pe Mănescu despre producerea accidentului, încălcând regulamentul. A fost o scăpare, debandadă sau un sabotaj, care a urmărit discreditarea ministrului de resort?
Centrul Operativ este o structură care se întrunește în baza alarmării și coordonează ROMATSA. Formarea lui nu depinde de cine conduce ministerul, pentru că nu se construiește în jurul ministrului. Este alcătuit de specialiști. În fruntea lui trebuie să se afle șeful Aviației Civile. Dacă aceasta este plecat din țară, sau dacă nu e în stare să exercite funcția, este obligat să delege un înlocuitor la comandă. Cătălin Radu, șef din 2005 la Aviația Civilă, trebuia să coordoneze aceste structuri. El ar fi trebuit să aibă un înlocuitor.
La 1 ianuarie 2011, Cătălin Radu a fost ales Preşedintele Conferinței Europene a Aviației Civile (ECAC), iar cu ocazia Adunării Generale a ECAC din Iulie 2012 acesta a primit un nou mandat în această funcție, care îi expiră în 2015.
O altă ipoteză ar fi că haosul constat la intervenția în criză este specific administrației din domeniul aviatic, iar unele accidente grave se pot oricând repeta. De la plecarea unui avion în cursă fără sistem ELT, de la ”încurcarea” frecvențelor, până la nerespectarea procedurilor de căutare și salvare. De la refuzul de a informa publicul și eșecul în a informa decidenții.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu